Blog

Podatność na depresję – a osobowość AUTONOMICZNA i SOCJOTROPICZNA

2 listopada 2020

Depresja to zaburzenie nastroju. Rozpoczynający się epizod depresji trudniej jest zauważyć niż chorobę fizyczną. Rozpoznanie, że dzieje się coś złego z dzieckiem/nastolatkiem ułatwiają te objawy, które wiążą się ze zmianą zachowania. Zazwyczaj można zauważyć: zaniedbywanie swojego wyglądu, niechęć do wstania z łóżka, problemy z koncentracją uwagi, trudności w szkole, izolowanie się od znajomych, spędzanie zbyt dużej ilości czasu przed komputerem.

Ogólnie przyjmuje się, że w podatności na depresję można wyróżnić 2 charakterystyczne podtypy:

– podtyp zależny

– podtyp samokrytyczny

Mówiąc o podtypie zależnym można założyć, że wykształca się on w relacji w dzieciństwie i dotyczy lękowo – ambiwalentnego przywiązania, czyli takiego, w którym naprzemiennie może występować bliskość, dostępność, wsparcie, poczucie bezpieczeństwa oraz niedostępność, niestabilność, pobłażliwość i zaniedbanie.
Poczucie wartości osób z podtypem zależnym jest uzależnione od innych.

Osoby, które są reprezentantami podtypu samokrytycznego przejawiają nadmierną samodzielność. Taka postawa mogła wykształcić się w rodzicielskim wychowaniu, które było oparte na nadmiernej kontroli, karaniu i odrzuceniu. Osoby takie nie doświadczyły ciepłych relacji/uczuć, a ich opiekunowie byli nastawieni na efekty i cele, a nie na budowanie wartościowych i ważnych relacji.
Poczucie wartości osób z podtypem samokrytycznym  jest uzależnione od osiągnięć i poczucia autonomii.

Twórcza terapii poznawczej – A. Beck wskazuje, że  niektóre rodzaje negatywnych doświadczeń z dzieciństwa i dorastania – głównie z rodzicami – mogą prowadzić do wykształcenia się dysfunkcjonalnych przekonań, tzw. schematów depresogennych, które są destruktywne i sztywne.

Zależność pomiędzy wczesnymi doświadczeniami w dzieciństwie, a objawami depresyjnymi można przedstawić w następującej kolejności:

1 – WCZESNE DOŚWIADCZENIA

2 – DYSFUNKCYJNE PRZEKONANIA

3 – STRESOR

4 – UJAWNIANIE DYSFUNKCYJNYCH PRZEKONAŃ

5 – AUTOMATYCZNE MYŚLI NEGATYWNE

6 – OBJAWY DEPRESYJNE

Terapia poznawczo‐behawioralna ma za zadanie nauczyć pacjentów, aby traktowali własne depresogenne przeświadczenia jako hipotezy, które trzeba sprawdzić empirycznie, a także poddać próbie kontroli i korygowania automatycznych myśli negatywnych.

Źródło:
Ambroziak,K., Kołakowski, A, Siwek,K. Depresja Nastolatków. Gdańskie wydawnictwo psychologiczne. Sopot 2018.

Umów wizytę

Adres gabinetu
ul. Walczaka 25
(parter-po lewej stronie)
66-400 Gorzów Wlkp.

Telefon
+48 668 117 693

Odwiedź mnie na

    Formularz kontaktowy





    Ważne: Użytkowanie strony oznacza zgodę na używanie plików Cookies i innych technologii. Więcej w polityce prywatności